N-VA Gooik: “Voorzichtig optimistisch over dorpskern Gooik”

Op 3 juli 2023

De besturen van de Pajotse gemeenten Gooik, Galmaarden en Herne organiseerden de afgelopen week enkele fusiecafés, een moment waarop er wat meer uitleg gegeven werd over de op stapel staande fusie tussen deze 3 gemeenten.

Tijdens het fusiecafé in Gooik was ook de lokale N-VA goed vertegenwoordigd. “Wij vinden het zeer belangrijk om hier aanwezig te zijn. Als grootste lokale oppositiepartij is het natuurlijk aan ons om de bezorgdheden van onze inwoners te capteren en tot bij het gemeentebestuur te brengen. Zo pleitten we eerder al voor een dienstverlening die nabij blijft. Tevens vinden we het als partij belangrijk om sterke satellieten te behouden in de huidige deelgemeenten. Het volgende N-VA bestuur zal wat leeft in de kleine dorpskernen blijvend op de agenda plaatsen”.

Doordat men van ongeveer 9500 naar 25000 inwoners gaat (en aldus het electoraat vergroot) wordt het sowieso een stuk gemakkelijker voor eender welke toekomstige bestuursmeerderheid om beslissingen door te voeren zonder rekening te moeten houden met de talloze lokale gevoeligheden. Dit mag echter geen vrijgeleide zijn om zomaar aan deze verzuchtingen voorbij te gaan zegt oppositiepartij N-VA. Zo haalt de partij als voorbeeld de blijvende weerstand bij de Gooikenaar tegen een mogelijke verhuis van de gemeentelijke muziekacademie en bibliotheek aan.

“Wij hebben goed geluisterd en hebben de CD§V-meerderheid horen opperen dat ook zij blijvend rekening zullen houden met wat leeft in onze dorpskernen en dat zij een bestuur dicht bij de mensen nastreven. Wij vinden dat een positief signaal. Hopelijk betekent dit op termijn ook echt een koerswijziging in het dossier van de verhuis van de academie en de bib. Wij houden alvast de vinger aan de pols.”

Na aanhoudende kritiek van N-VA gaf oud-burgemeester Doomst in een eerder persbericht al toe dat er effectief werd gekeken naar wonen als een invulling van de huidige site van de bibliotheek.

N-VA Gooik is duidelijk: “Voor ons blijft het standpunt dat de gemeentelijke site in het centrum van Gooik toebehoort aan de gemeenschap en niet aan een private ontwikkelaar”.

Hoe waardevol vond je dit artikel?