Vragen vanuit onze fractie tijdens de gemeenteraad – mei 2025

Op 28 mei 2025, over deze onderwerpen: Algemeen bestuur, Beleid & financiën

Tijdens de gemeenteraad van gisteren stelden wij, als oppositie, een aantal vragen over verschillende agendapunten en onder varia. Hieronder volgt een overzicht van de vragen die we ter sprake brachten:

Schriftelijke vragen:

-Betreft: Implementatie nieuw digitaal reservatiesysteem voor zalen en materialen – gevolgen voor toegang, beheer en conciërges (Kristel)

(niet behandeld op GR, enkel toelichting via mail door algemeen directeur. Er moet eerst een huishoudelijk reglement komen voor verdere bespreking)

Toevoeging extra agendapunt op de GR:

-Betreft: Invoering van gezamenlijke begraving voor inwoners en hun huisdieren (Filip)

Open vragen in de varia:

-Vlaamse Feestdag 11 juli: Kunnen we in de toekomst naar aanleiding van 11 juli voor heel Pajottegem een dag organiseren, enkel Patjottegem zonder de buurtgemeenten? (Rudy)

-Personeelsplan: analyse over de kost per inwoner (Philippe)

-Manifest van de N-VA-fractie Pajottegem: Naar aanleiding van de doorlichtingsverslagen van onze gemeentelijke basisscholen (Filip)

-Waterdruk en lekken: Is er beterschap in zicht? Wordt er op dit moment gewerkt aan structurele oplossingen of geplande investeringen door de watermaatschappij of de gemeente zelf om deze problemen op te lossen of te voorkomen? (Filip)

-Elektriciteitspannes in Pajottegem: Is het gemeentebestuur op de hoogte van de verhoogde frequentie aan elektriciteitspannes in Pajottegem? Werd reeds overleg gepleegd met Fluvius of andere bevoegde instanties over de mogelijke oorzaken (zoals wegenwerken, overbelasting van het net, of verouderde infrastructuur)? Worden er maatregelen genomen of investeringen gepland om dit probleem structureel aan te pakken? Welke informatie kunnen wij als gemeentebestuur meegeven aan inwoners en handelaars die schade opliepen – bijvoorbeeld door uitgevallen diepvriezers of defecte apparatuur? Op welke manier kunnen zij een aanvraag tot schadevergoeding indienen, en wordt deze informatie momenteel actief gecommuniceerd via gemeentelijke kanalen (website, infoblad, sociale media)? (Filip)

-Nutswerken in het kader van Fibernet: Zijn er momenteel in Pajottegem effectief nutswerken aan de gang in het kader van de uitrol van het Fibernet? Zo ja, hoe verlopen deze werken tot nu toe? Wat zijn de ervaringen van het gemeentebestuur met de uitvoerende firma’s en hun communicatie naar de gemeente en naar de burgers toe? Worden er – zoals in andere gemeenten – problemen gemeld met betrekking tot de kwaliteit van de uitvoering, het herstel van voetpaden en opritten, of het respecteren van de planning? Wordt de naam Fiberklaar ook in Pajottegem hierbij genoemd? Hoe ziet de verdere uitrol van het Fibernet in onze gemeente eruit? Worden alle straten of deelgemeenten voorzien? En op welke termijn? (Filip)

-Bemalingswater: Welke initiatieven neemt of overweegt het gemeentebestuur om het systematisch hergebruik van bemalingswater bij bouw- en infrastructuurwerken in onze gemeente te stimuleren of op te leggen, bijvoorbeeld voor gebruik bij groenonderhoud, reiniging of als tijdelijke waterbuffer voor landbouwers? (Naar aanleiding van de toenemende droogteperiodes en de noodzaak om ons waterverbruik duurzamer te organiseren) (Filip)

Heeft u vragen over bovenstaande punten?

Aarzel niet om ons te mailen of een bericht te sturen via chat. Heeft u zelf suggesties of vragen die u graag door ons wil laten aanbrengen tijdens de variavragen op een toekomstige gemeenteraad? Stuur ze gerust naar ons door – we brengen ze graag ter sprake!

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is