U bent hier
Bestuurlijke Organisatie
N-VA Pajottegem gaat voor een verantwoordelijk, efficiënt en klantvriendelijk gemeentelijk bedrijf. De N-VA staat voor een bestuurlijk beleid waarbij mandatarissen en personeelsleden elkaar aanvullen en als complementaire entiteiten het beleid vormgeven. Wij willen van onze personeelsleden fiere ambassadeurs maken. N-VA wil een open dienstverlening en een performant personeelsbeleid.
-De integratie van de 3 fusiegemeenten en de OCMW's optimaal benutten om te komen tot één effectieve, geïntegreerde organisatiestructuur en een gezamenlijk sociaal beleid.
-We gaan voor een daadkrachtig bestuur door te werken met een slanke organisatie die gebruik maakt van eenvoudige en korte procedures en waar kennisoverdracht een belangrijke rol speelt.
-Bekijken waar we intergemeentelijk kunnen samenwerken met naburige gemeenten om kosten te delen en ‘best practices’ uit te wisselen.
-Een vriendelijk, vlot en klantgerichte dienstverlening, niet alleen voor de inwoners maar ook voor de partners waarmee de gemeente samenwerkt.
-Het optimaliseren van de loketdiensten om elke vorm van tijdverlies te voorkomen. We zorgen ervoor dat het eerste onthaal bemand wordt door medewerkers met basiskennis over verschillende domeinen.
-Wij willen een moderne en gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening. Daarnaast blijft er ook altijd een fysiek loket beschikbaar voor wie dat wenst. Bezoekers kunnen kiezen voor persoonlijke service aan het loket of maken gebruik van de digitale mogelijkheden.
-We gaan voor een daadkrachtig bestuur door te werken met een slanke organisatie die gebruik maakt van eenvoudige en korte procedures en waar kennisoverdracht een belangrijke rol speelt.
-Bekijken waar we intergemeentelijk kunnen samenwerken met naburige gemeenten om kosten te delen en ‘best practices’ uit te wisselen.
-Een vriendelijk, vlot en klantgerichte dienstverlening, niet alleen voor de inwoners maar ook voor de partners waarmee de gemeente samenwerkt.
-Het optimaliseren van de loketdiensten om elke vorm van tijdverlies te voorkomen. We zorgen ervoor dat het eerste onthaal bemand wordt door medewerkers met basiskennis over verschillende domeinen.
-Wij willen een moderne en gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening. Daarnaast blijft er ook altijd een fysiek loket beschikbaar voor wie dat wenst. Bezoekers kunnen kiezen voor persoonlijke service aan het loket of maken gebruik van de digitale mogelijkheden.
-We organiseren op regelmatige basis klantenbevragingen. Een klantgerichte dienstverlening houdt rekening met wat de burger er van verlangt.
-N-VA wil de dienstverlening ook toegankelijk maken voor de minder mobiele burgers. Wij denken aan een mobiel loket dat regelmatig verschillende locaties aandoet.
-We voorzien in bibliotheken en op andere nuttige openbare plaatsen computers met internettoegang, zodat burgers van de digitale overheidskanalen kunnen gebruik maken.
-We maken een jaarrapport in heldere en begrijpelijke taal over het gebruik van de middelen door het bestuur. Daarnaast bieden we regelmatige inzage in periodieke rapporten over de voortgang van gemeentelijke projecten en de besteding van de budgetten.
-We organiseren regelmatig spreekuren zodat inwoners direct met de burgemeester en schepenen in gesprek kunnen gaan.
-Alle klantgerichte producten die de gemeente aan haar burgers aanbiedt dienen beschreven te worden op een digitale fiche (kennisfiche) dat opgenomen wordt in een digitale databank. Op deze manier kunnen wij onze inwoners op een gestandaardiseerde manier informatie aanbieden over het productaanbod van de gemeente.
-Uitbouwen van een goed werkend, duidelijk en gebruiksvriendelijk gemeentelijke website.
-Oprichten van een vrijwilligerskorps dat in samenspraak met de gemeente ondersteuning kan bieden bij noodsituaties (bijv. watersnood, stormschade, omgevallen bomen, opvangmogelijkheden, …)
-Focussen op deskundigheid, eerder dan op het “ons-kent-ons”-principe.
-Het belonen en stimuleren van goed werk door middel van degelijke, vlotte en correcte plannings- en evaluatiegesprekken.
-Het streven naar een hoge kwaliteit van onze medewerkers door hun doelgerichte vormingen en opleidingen aan te bieden.
-Inzetten op flexibele werkregimes om ruimere openingsuren voor de burgers mogelijk te maken. Deze flexibiliteit in dienstverlening wordt gecombineerd met een goede balans tussen werk en privéleven.
-Om personeelskosten, de grootste uitgavenpost van de gemeente, onder controle te houden streven we naar een efficiënt en slagkrachtig personeelsbestand. Bij het vertrek van medewerkers evalueren we of het noodzakelijk is om de functie opnieuw in te vullen met een nieuwe aanwerving.
-Bij elk nieuw project moeten we analyseren of het beter is om onze eigen medewerkers in te zetten of om de opdracht uit te besteden.
-Een flexibele inzet van personeel en een modern personeelsbeleid zijn essentieel. We streven naar het ontwikkelen van polyvalente vaardigheden bij onze medewerkers binnen hun vakgebied.
-We geven de voorkeur aan contractuele aanstellingen om de gemeenteorganisatie de nodige flexibiliteit te geven met het oog op toekomstige uitdagingen in een snel veranderende wereld. Vaste benoemingen worden zorgvuldig overwogen.
-We dienen gebruik te maken van de mogelijkheid om te werken met interimcontracten, in het bijzonder voor tijdelijke vervangingen.
-We voorzien in bibliotheken en op andere nuttige openbare plaatsen computers met internettoegang, zodat burgers van de digitale overheidskanalen kunnen gebruik maken.
-We maken een jaarrapport in heldere en begrijpelijke taal over het gebruik van de middelen door het bestuur. Daarnaast bieden we regelmatige inzage in periodieke rapporten over de voortgang van gemeentelijke projecten en de besteding van de budgetten.
-We organiseren regelmatig spreekuren zodat inwoners direct met de burgemeester en schepenen in gesprek kunnen gaan.
-Alle klantgerichte producten die de gemeente aan haar burgers aanbiedt dienen beschreven te worden op een digitale fiche (kennisfiche) dat opgenomen wordt in een digitale databank. Op deze manier kunnen wij onze inwoners op een gestandaardiseerde manier informatie aanbieden over het productaanbod van de gemeente.
-Uitbouwen van een goed werkend, duidelijk en gebruiksvriendelijk gemeentelijke website.
-Oprichten van een vrijwilligerskorps dat in samenspraak met de gemeente ondersteuning kan bieden bij noodsituaties (bijv. watersnood, stormschade, omgevallen bomen, opvangmogelijkheden, …)
-Focussen op deskundigheid, eerder dan op het “ons-kent-ons”-principe.
-Het belonen en stimuleren van goed werk door middel van degelijke, vlotte en correcte plannings- en evaluatiegesprekken.
-Het streven naar een hoge kwaliteit van onze medewerkers door hun doelgerichte vormingen en opleidingen aan te bieden.
-Inzetten op flexibele werkregimes om ruimere openingsuren voor de burgers mogelijk te maken. Deze flexibiliteit in dienstverlening wordt gecombineerd met een goede balans tussen werk en privéleven.
-Om personeelskosten, de grootste uitgavenpost van de gemeente, onder controle te houden streven we naar een efficiënt en slagkrachtig personeelsbestand. Bij het vertrek van medewerkers evalueren we of het noodzakelijk is om de functie opnieuw in te vullen met een nieuwe aanwerving.
-Bij elk nieuw project moeten we analyseren of het beter is om onze eigen medewerkers in te zetten of om de opdracht uit te besteden.
-Een flexibele inzet van personeel en een modern personeelsbeleid zijn essentieel. We streven naar het ontwikkelen van polyvalente vaardigheden bij onze medewerkers binnen hun vakgebied.
-We geven de voorkeur aan contractuele aanstellingen om de gemeenteorganisatie de nodige flexibiliteit te geven met het oog op toekomstige uitdagingen in een snel veranderende wereld. Vaste benoemingen worden zorgvuldig overwogen.
-We dienen gebruik te maken van de mogelijkheid om te werken met interimcontracten, in het bijzonder voor tijdelijke vervangingen.
-We streven ernaar dat medewerkers trots en gemotiveerd zijn om voor de gemeente Pajottegem te werken, waarbij zij gezamenlijk de waarden, normen en kwaliteit uitdragen.