Mobiliteit

Verkeersveiligheid is van essentieel belang voor een gevoel van welbehagen en een aangename woonomgeving. Voor N-VA is de fiets een volwaardig transportmiddel zowel recreatief als voor de pendelaar. We passen het huidige mobiliteits- en parkeerbeleid fundamenteel aan en voeren waar wenselijk éénrichtingsverkeer in met het oog op een grotere verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.

-Het realiseren van een goed onderhouden en kwaliteitsvol fietspadennetwerk.
-Werk maken van nieuwe werkelijke fietspaden en geen gekleurde fietsstroken of fietstekeningen op de weg, en in overleg gaan met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om ook werk te maken van fietsvoorzieningen op de gewestwegen.
-Op smalle wegen uitwijkmogelijkheden voorzien.
-Dat Galmaarden, Gooik en Herne verbonden worden door één groot fietsennetwerk. N-VA wil hiermee daadwerkelijk verwezenlijken wat het huidige bestuur al jaren belooft! --Het hele fietstraject moet comfortabel en veilig zijn voor fietsers en andere trage weggebruikers.
-Het opwaarderen, uitbouwen en onderhouden van de trage wegen.
-De voetgangers en rolstoelgebruikers moeten een prominente plaats krijgen in het verkeer.
-Door eenvoudige maatregelen willen we de snelheid, sluipverkeer en het gebruik van zwaar vervoer temperen en ontraden op plaatsen waar kinderen en zwakke weggebruikers voorrang hebben.
-Meer elektrische deelwagens aanbieden.
-Zwaar vervoer blijven verbieden op zeer kwetsbare landelijke wegen en dit streng contoleren en handhaven.
-Het sensibiliseren van de leerlingen, scholen en ouders over het fietsgebruik van en naar school waarbij een fietsenregistratiesysteem wordt uitgewerkt in combinatie met een beloningssysteem.
-Een betere afstemming tussen bus en trein door de bussen te laten rijden tot aan de stations van Galmaarden, Tollembeek en Herne, en dit door in overleg te gaan met de Lijn.
-Bij elke bus opstapplaats een bushokje voorzien.
-Wegen sneller herstellen bij beschadiging.
-Een beter buurtoverleg bij wegenwerken is essentieel om een wezenlijk verschil te maken tussen aanvaardbaar ongemak en hinder voor de bewoners en handelaars.
-Zones waar de snelheidslimieten 30 en 50 km/u zijn, bieden pas echte veiligheid wanneer er ook daar daadwerkelijk snelheidscontroles worden uitgevoerd. De huidige politiek klampt zich eerder vast aan financieel interessante controlezones, wat dan weer leidt tot geloofwaardigheidsproblemen en sluipverkeer om die controles te ontlopen.
-Wij streven naar een veiliger en efficiënter verkeerssysteem door het herzien van de huidige voorrangsregels. De voorrang-van-rechts-regel leidt vaak tot verwarring en onveilige situaties, vooral op kruispunten zonder duidelijke signalering. Wij pleiten voor een stapsgewijze afschaffing van deze regel en de invoering van uniforme voorrangsregels die voor alle weggebruikers duidelijk en voorspelbaar zijn.
-De gemeente dient enerzijds de creatie van buurtfietsenstallingen te onderzoeken voor inwoners die thuis geen garage of berging hebben waar ze hun fietsen veilig kunnen stallen en anderzijds de mogelijkheid aan de inwoners bieden om een fiets te huren voor korte of lange termijn.

-De gemeente dient samen te werken met de buurgemeenten en grensoverschrijdende afspraken te maken om de mobiliteit in de regio voor alle inwoners te verbeteren.