Home
pajottegem.n-va.be
N-VA nationaal

Volg ons op

  • Facebook
  • Instagram
Homepagina
N-VA Pajottegem

Main navigation

  • Wie is Wie?
  • Lokaal Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact
Word lid
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Wie is Wie?
  • Lokaal Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

Volg ons op

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
Lees voor
Close search modal

Search in pajottegem.n-va.be

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • N-VA Pajottegem ontgoocheld in de meerjarenplanning 2026-2031
Lees voor

N-VA Pajottegem ontgoocheld in de meerjarenplanning 2026-2031

Gepubliceerd op woensdag 24 december 2025

Op dinsdag 23 december 2025 werd het eerste meerjarenplan 2026-2031 van de fusiegemeente Pajottegem goedgekeurd. Naar aanleiding van de bijna 5 uur durende gemeenteraadszitting van Pajottegem over de meerjarenplanning en een agenda met 100 punten is de oppositiepartij N-VA ontgoocheld in het meerjarenplan. 

Waar is de beloofde meerwaarde van de fusie?

Waar is de toekomstvisie?

Fractieleider Filip Durant en de volledige N-VA-fractie stellen vast dat dit plan elke duidelijke toekomstvisie na 2031 mist, de financiële voordelen van de fusie al volledig heeft uitgehold en een zware hypotheek legt op de volgende generaties.

“Wij zijn oprecht teleurgesteld,” zegt voorzitter Rudy Thiebaut. “De fusie werd verkocht als een verhaal van efficiëntie, schaalvoordelen en financiële ademruimte. Wat we vandaag zien, is het tegenovergestelde: oplopende schulden, uitgeholde voordelen en geen visie op de generatie na ons.”

Schuld explodeert, toekomst wordt doorgeschoven

Volgens de meerjarenplanning start Pajottegem in 2026 al met een schuld van 30 miljoen euro, die tegen 2031 bijna verdubbelt tot 60 miljoen euro. De 5 miljoen euro fusiesubsidie is bovendien volledig verwerkt in die schuldenlast, zonder dat structurele voordelen voelbaar zijn geworden.

“In plaats van de fusiemiddelen te gebruiken als hefboom voor een gezonde financiële start, zijn ze al opgebruikt,” waarschuwen Rudy Thiebaut en Kristel Moonens. “De rekening wordt simpelweg doorgeschoven naar de toekomst.”

De autofinancieringsmarge zakt in 2028 zelfs tot nul, wat betekent dat Pajottegem op dat moment geen enkele ruimte meer heeft om zichzelf te financieren zonder bijkomende schulden aan te gaan. N-VA Pajottegem noemt dit onverantwoord beleid dat geen rekening houdt met de generatie na ons.

Efficiëntie beloofd, maar niet geleverd

De fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne werd aangekondigd als een efficiëntie-oefening en kostenverlagende operatie, maar daarvan is op financieel vlak weinig tot niets te merken. Integendeel: de personeelsuitgaven stijgen van 32,2 miljoen euro naar 35,6 miljoen euro.

“De beloofde schaalvoordelen zijn vandaag onzichtbaar,” stelt OCMW-raadslid Sofie Eeckhout. “Bovendien worden de mogelijke winsten door het verminderen van het aantal politici bijna volledig tenietgedaan door de aanstelling van twee extra schepenen. Wat men aan de ene kant wint, verliest men aan de andere kant opnieuw.”

Die extra schepenen zijn geen verplichting en worden in de meeste fusieverhalen niet gebruikt, waarom bij ons dan wel?

N-VA Pajottegem erkent wel dat het samenwerken tussen diensten na een fusie tijd vraagt en dat dit proces nog ettelijke jaren zal duren. “Dat vinden wij normaal,” klinkt het. “Maar net daarom is het onbegrijpelijk dat de financiële voordelen na 1 jaar al volledig zijn opgebruikt.”

Laagste belastingen vandaag, problemen morgen

Hoewel Pajottegem vandaag uitpakt met de laagste belastingen van alle omliggende gemeenten, waarschuwt gemeenteraadslid Kristel Moonens dat dit beleid op termijn in het eigen vel snijdt. Door structurele inkomsten mis te lopen, wordt de gemeente steeds afhankelijker van schulden. Het klinkt leuk om overal te kunnen verkondigen dat Pajottegem momenteel de laagste belastingen heft, maar het is geen toeval dat de andere buurgemeenten hier wel anticiperen naar de toekomst toe en niet de populistische toer op gaan.

“In 2028 is er zelfs geen autofinancieringsmarge meer,” aldus de fractie. “Dat is geen teken van gezond bestuur, maar van uitstelgedrag.”

Tegelijk stijgen de totale belastingontvangsten van 22,6 miljoen euro in 2026 naar 25,5 miljoen euro in 2031, ondanks ongewijzigde tarieven. Kristel Moonens noemt dit een verdoken belastingstijging: “De inwoners betalen in totaal meer, maar dat extra geld wordt niet gebruikt om schulden af te bouwen of toekomstgerichte investeringen te doen.”

Burgerparticipatie: van bij de start een gemiste kans

Een fundamenteel pijnpunt voor gemeenteraadslid Kelly Van Gossum is het gebrek aan burgerparticipatie, zowel bij de fusie als bij belangrijke beleidskeuzes nadien. Van bij de start was er geen overleg of bevraging over de fusie, waardoor tot vandaag een zweem blijft hangen van een van hogerhand opgelegde fusiebeslissing zonder inspraak van de bevolking.

Ook bij concrete dossiers blijft inspraak uit. Een duidelijk voorbeeld is de bibliotheek van Herne. Deze werd eerder dit jaar in de gemeenteraad nog expliciet geroemd om haar sterke werking en meest aantal leden. En ook in de analyse door de administratie werd deze bibliotheek als sterk punt naar voor geschoven. Toch wordt beslist om deze bibliotheek op termijn te sluiten, zonder enige bevraging of overleg met de inwoners.

“Dat is voor ons onbegrijpelijk,” stelt de fractie. “Je kan niet enerzijds erkennen dat iets goed werkt en het anderzijds zonder inspraak van de gebruikers en inwoners sluiten.”

Afvalbeleid: burgers betalen de prijs

N-VA Pajottegem kaartte nog voor de fusie herhaaldelijk de moeilijke overgang tussen ILVA en Intradura aan. Toch ging het gemeentebestuur kort voor de fusie nog een contract van 18 jaar met ILVA aan, wat volgens de fractie elke flexibiliteit ondermijnt.

Aan de burgers werd ook meermaals verzekerd dat er niets zou veranderen aan het afvalbeleid. De realiteit is anders: niet alleen is de kostprijs van het afval gevoelig hoger, ook het containerpark van Galmaarden verdwijnt volledig, opnieuw zonder overleg met de inwoners.

Voor bewoners van de Galmaardse gehuchten Rode, Sint-Paulus en Bosveld betekent dit dat zij nu 9 tot 10 kilometer moeten rijden naar het dichtstbijzijnde containerpark  in Pajottegem. De ILVA-containerparken van Geraardsbergen of Ninove, die vaak dichterbij liggen, mogen zij niet langer gebruiken.

“Dit is geen efficiënter beleid, dit is minder dienstverlening voor meer moeite,” stelt Philippe De Cock.

Beleid zonder oog voor singles, jeugd en ouderen

N-VA Pajottegem stelt vast dat grote groepen inwoners nauwelijks aan bod komen in het meerjarenplan. Singles, een snel groeiende groep in de gemeente worden quasi volledig vergeten. “Hun noden op vlak van wonen, dienstverlening en aangepaste belastingstarieven worden genegeerd,” zegt voorzitter Rudy Thiebaut. "Er zijn meer dan 2700 alleenwonenden in onze gemeente en elk single-vriendelijk voorstel van onze fractie wordt weerhouden.

Daarnaast zijn de investeringsprioriteiten onevenwichtig. Een aanzienlijk deel van de middelen gaat naar kerkgebouwen, terwijl jongeren en ouderen, nochtans cruciaal gezien de toekomst en de vergrijzing, onvoldoende structurele ondersteuning krijgen. Dat zijn keuzes die wij niet kunnen volgen,”

Respect voor de gemeenteraad ontbreekt

N-VA Pajottegem betreurt ook de manier waarop de behandeling van de meerjarenplanning in de gemeenteraad werd aangepakt. Een meerjarenplanning vraagt een debat van enkele uren en bovendien werden een week voor de zitting 100 bijkomende agendapunten toegevoegd op de gemeenteraad. Dit resulteerde niet alleen in een marathonzitting van bijna 5 uur maar ook een voor Pajottegem ongezien record van 100 agendapunten.

“Elk zichzelf respecterend gemeentebestuur splitst zo’n zware agenda op over meerdere zittingen,” stelt de N-VA-fractie. “Een aparte raad voor een grondige, inhoudelijke bespreking van de meerjarenplanning, en een andere raad voor de behandeling van de vele agendapunten.” zegt advocaat Philippe De Cock.

Volgens N-VA Pajottegem is het onbegrijpelijk en democratisch problematisch dat de meerderheid bij zo’n belangrijk dossier geen rekening houdt met de nood aan degelijk debat en voorbereidingstijd. “Dit ondermijnt het respect voor de gemeenteraad en beperkt de mogelijkheid van raadsleden om hun controlerende rol ernstig op te nemen.”

Grondige voorbereiding en waakzame oppositie

De N-VA-fractie benadrukt dat haar kritiek vertrekt vanuit een grondige en inhoudelijke voorbereiding. “Sinds de publicatie van de Meerjarenplanning heeft de volledige fractie bijna dagelijks overleg gepleegd en vergaderd over dit belangrijk document,” klinken de fractieleider en voorzitter fier.

“Onze zes N-VA-raadsleden kennen het dossier door en door, het zit in onze vingers” stelt de fractie. “We kennen de sterkere punten maar vooral waar de zwaktes liggen van het nieuwe Pajottegem.”

Het is des te belangrijker dat er vandaag een alerte, kritische en constructieve oppositie aanwezig is. “Vooral omdat dit fusietraject niet door de inwoners werd gekozen, is het onze plicht om waakzaam te blijven, dossiers diepgaand te analyseren en het bestuur blijvend ter verantwoording te roepen.”

Besluit

“Met deze meerjarenplanning kunnen wij niet akkoord gaan en daarom stemmen we dan ook tegen” besluit Filip Durant in naam van de volledige fractie.

Lees hieronder verder
MJP 2025
Onderwerpen
Beleid en Financiën
Algemeen Bestuur

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
GRDEC2025

Vragen vanuit onze fractie tijdens de gemeenteraad - december 2025

24 december 2025
Lees meer
VERGADERING 2025

Vergaderen mag ook plezant zijn...

18 december 2025
Lees meer
fractie pajottegem

Uitnodiging Gemeenteraad/RVMW – 23 december 2025

16 december 2025
Lees meer

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram

Huis-aan-Huisbladen

  • December 2025
Meer publicaties

Onderwerpen

  • Algemeen Bestuur
  • Onderwijs en scholen
  • Gezondheidszorg en Welzijn
Alle onderwerpen
Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30