U bent hier
Vragen vanuit onze fractie tijdens de gemeenteraad – februari 2025

Tijdens de gemeenteraad van gisteren stelden wij, als oppositie, een aantal vragen over verschillende agendapunten en onder varia. Hieronder volgt een overzicht van de vragen die we ter sprake brachten:
Schriftelijke vragen:
Betreft: Zwerfvuilbestrijding en het gebruik van de Mijn Mooimakers app (Kristel i.n.v. Sofie Eeckhout)
Betreft: Subsidies voor maaltijdvoorzieningen via externe cateraar (Kristel)
Open vragen in de varia
-Kwakenbeekstraat: wegtoestand is niet ok? Gaan er hier nog aanpassingen komen? Is dit werk al opgeleverd? (Rudy)
-Infoblad van de gemeente gedrukt in Ninove terwijl de oproep was om lokaal te kopen. (Rudy)
-Naar aanleiding van de toekomstige werken op het einde van de Langestraat vragen veel vrachtwagenchauffeurs om te mogen rijden van aan het kruispunt "Vierarmen" in Herfelingen naar Scheibeek (Oude steenweg) via de Barakkenbergstraat en Ekkelenbergstraat en Scheibeekstraat waar nu een verbod is om te rijden voor vrachtwagens meer dan 3,5 ton. Vraag is om dit verbod tijdelijk op te heffen zolang er werken zijn.(Rudy)
-Waar moeten bouwondernemers met het zwerfvuil naartoe die andere mensen op hun werf komen droppen? (Kristel)
-De leegstandsbelasting is bedoeld om onbenutte panden opnieuw te activeren, maar in de praktijk worden eigenaars en huurders met onvoorziene omstandigheden – zoals renovaties of tijdelijke leegstand – geconfronteerd met aanzienlijke lasten zonder voldoende rekening te houden met hun situatie. We zien gevallen waarbij inwoners die actief investeren in hun woning toch belast worden, simpelweg omdat vergunningen nog in aanvraag zijn of administratieve regels star worden toegepast. Daarnaast moeten inwoners vaak pas na het indienen van een bezwaarschrift een vrijstelling bekomen, wat wijst op een probleem met de actualisatie van de leegstandslijst. Hoe komt het dat deze lijsten niet correct up-to-date zijn? Kan het gemeentebestuur bekijken hoe dit proces in de toekomst beter afgestemd kan worden op de realiteit, zodat onnodige administratieve rompslomp en stress bij inwoners vermeden wordt? Kunnen wij via infoblaadje of op website “Pajottegem” meer info geven zodat deze inwoners hun rechten en plichten beter kennen en hun weg vinden als zij over een leegstaande woning beschikken? (Kristel)
- Betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pajottegem en Haviland Intercommunale voor de dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2025-2028: Kan de gemeente de inwoners tijdig informeren over geplande onderhoudswerken aan de gemeentewegen via toegankelijke communicatiekanalen, zoals het infoblad of de Facebookpagina? Niet alle inwoners raadplegen regelmatig de gemeentelijke website, en we merken dat er bij de bevolking een duidelijke behoefte leeft om vroegtijdig op de hoogte te zijn van geplande werken en de bijhorende timing. Een proactieve communicatie zou niet alleen bijdragen aan meer betrokkenheid van de inwoners, maar ook zorgen voor minder hinder en meer begrip tijdens de uitvoeringsperiode. (Kristel)
-Erfgoeddag 2025: Op zondag 27 april 2025 wordt de jaarlijkse Erfgoeddag georganiseerd, met dit jaar als thema "Game on: Sport en Spel". Het programma omvat drie activiteitensites in Pajottegem, met initiaties in wielrennen, traditionele sporten (kaatsen, boogschieten), volksspelen en eenwieleren. Het doel is een breed publiek (kinderen, volwassenen, ouderen) te betrekken, met lokale verenigingen die de activiteiten organiseren. Er wordt een shuttleservice ingezet om de inwoners tussen de sites te vervoeren. Het college heeft ingestemd met het programma, de verkoop van drank en snacks door verenigingen en de inzet van de shuttledienst. Het totale budget voor de organisatie bedraagt 1.000 euro (Galmaarden) en 750 euro (Herne). Begrijpen we dit goed dat er vanuit Gooik geen shuttleservice is of dat Gooik niet deelneemt gezien er geen budget werd vermeld of zien we dit verkeerd? (Kristel)
-Stilzwijgend weigeren van een omgevingsvergunning: In het Schepencollege staan een paar Stilzwijgende weigeringen in de notulen. Uit onderzoek lijkt dit omdat het gemeentebestuur niet tijdig binnen de voorgeschreven periode van 60 of 105 dagen (naargelang de procedure) een beslissing heeft genomen. Worden deze mensen hiervan op de hoogte gebracht in die zin dat er in principe niets verkeerd is met hun vergunning en wordt dit opnieuw opgepikt wanneer er wel een beslissing is genomen? (Kristel)
-Goedkeuring laadpaal Oetingen: Er wordt niet vermeld wat de kosten zijn van de installatie van de laadpaal of wie deze precies zal dragen. Wie financiert dit project? Komt dit vanuit gemeentelijke middelen of gaat Total Energies de kosten volledig dekken? Is het gebruik beschikbaar voor iedereen of voor bepaalde gebruikers? (Kristel)
- Omgevingsvergunningen verlenen met voorwaarden voor het uitbaten van het recyclagepark van Herne: De vergunning bevat enkele afwijkingen van de standaardregels, zoals het opheffen van de verplichting tot het plaatsen van een meetgoot en het toezicht op de afvoer van afvalstoffen buiten de openingsuren. Deze afwijkingen zijn niet in het voordeel van de omwonenden of het milieu en we kunnen voorstellen om deze verplichtingen toch te handhaven. In het geval van het recyclagepark in de vergunning wordt een meetgoot gebruikt om te controleren hoeveel bedrijfsafvalwater er wordt geloosd en of de lozing voldoet aan de milieuregels. De lozing van afvalwater moet gecontroleerd worden om te voorkomen dat schadelijke stoffen in de omgeving terechtkomen. Zijn er specifieke redenen waarom we hier afwijken? (Kristel)
- Verlenen van grafconcessies voor percelen van grond met urnekelder op de gemeentelijke begraafplaatsen van Galmaarden, Herne en St-Pieters-Kapelle. Er worden nu, wsl door het verleden, verschillende tarieven gehanteerd nl. 800 Eur in SPK, 1400 Eur in Galmaarden, 600 Eur in Strijland (hier lijkt het perceel kleiner). Gaan wij in de toekomst dezelfde prijs hanteren of zijn er specifieke redenen indien niet waarom er prijsverschillen zijn? (Kristel)
-Opnieuw vraag om gemeenteraad te live-streamen (Filip)
-CBS en VB, data vergaderen, data verschijnen verslag?. Hoeveel keer deze maand samengekomen ? (er zou al een derde keer samengekomen zijn, maar geen verslag) Vraag: Kan de verslaggeving iets sneller, dit om adequaat te kunnen reageren op de gemeenteraad. (Filip)
-Samen begraven worden met huisdier. In Ninove en Diest is dit een gegeven: Welke intentie van ons bestuur.(Filip)
-Mails rond hondenpoep op verschillende plaatsen in Pajottegem, overleg met de schepen, moeilijk probleem, extra promoten gratis zakjes gemeentehuis, of zoals in buitenland dispenser/verdeler op probleemplaatsen (Filip)
-Vragen extra verlichting aan zebrapaden. (Filip)
-Weegbrug Containerpark Galmaarden: werkte in de maand januari niet correct, woog veel te veel, wat met de mensen die teveel betaalden? Is het probleem gekend, opgelost? (Filip)
-VB Goedkeuring vernietigingslijst Archief maand jan 25, MAT 4 feb (Filip)
-CBS 10 februari, plots wordt Vrijwilligerskorps een vrijwilligersbeleid (Filip)
-Herbestemming St Pieterskerk, Baljuwhuis, omgeving: gunning of niet-gunning, wat met de ingebrekestelling? (Filip)
-Heemkundige kring Gooik krijgt nieuw lokaal, mooi, Quid? Galmaarden (Filip)
-Skatepark Pajottegem in Tollembeek, laatste StaVaZa (Filip)
-Fuifbussen naar carnaval, communicatie is onduidelijk, van waar vertrekken ze, en naar waar? Halle, Ninove,…..(Filip)
-Subsidieontvangers, geen cijfers voor Pajottegem, ook niet voor Galmaarden, Herne, Gooik. (Filip)
Heeft u vragen over bovenstaande punten?
Aarzel niet om ons te mailen of een bericht te sturen via chat. Heeft u zelf suggesties of vragen die u graag door ons wil laten aanbrengen tijdens de variavragen op een toekomstige gemeenteraad? Stuur ze gerust naar ons door – we brengen ze graag ter sprake!